Ciekawostki

Most obrotowy w Giżycku znajdujący się nad Kanałem Łuczańskim przy ulicy Stanisława
Moniuszki jest jednym z trzech mostów drogowych przebiegających przez Kanał Giżycki w
mieście.
Most stanowi interesujący zabytek techniki, i ze względu na typ konstrukcji jest unikatem w
skali kraju, oraz tylko jednym z kilku mostów obrotowych (działających!) na terenie całej
Europy.
W sezonie letnim jest jedną z głównych atrakcji turystycznych miasta, przyciągającą duże
rzesze turystów, chcących obejrzeć moment otwierania/zamykania mostu.
Most zbudowany nad owym kanałem łączy ze sobą Jezioro Niegocin z Jeziorem Kisajno, a w
latach 1844-1857 stanowił połączenie miasta z Twierdzą Boyen.
Most został skonstruowany w nietypowy sposób: przęsło mostu obraca się w bok, a nie do
góry jak to ma miejsce w tradycyjnych konstrukcjach mostów.
W latach 60-tych XX wieku, most przeszedł modernizację w efekcie czego został
wyposażony w napęd elektryczny, którego istnienie doprowadziło zniszczenia w stopniu
znacznym terenów nadbrzeża (poprzez zbyt szybkie otwieranie mostu za co odpowiadał
napęd elektryczny). Most został rozebrany a jego miejsce zajął tymczasowy most typu
polowego, który nie tylko nie spodobał się mieszkańcom Giżycka, ale także odbierał
wyjątkowość miasta wyposażonego w tak cenny i działający zabytek. W 1993 roku
oryginalny most (już bez napędu elektrycznego) przywrócono do pracy i do dnia dzisiejszego
działa on bez zarzutu, jest dumą i wizytówką Giżycka i Giżycczan.

Ciekawostki związane z mostem obrotowym w Giżycku:

– Został on zbudowany w celu udogodnienia połączenia miasta z Twierdzą Boyen w 1898
roku.
– Zburzony w 1945 roku i odbudowany ponownie rok później.
– Od 1.11 do 31.03 most jest nieczynny
– Most jest w stanie otworzyć lub zamknąć jedna osoba w przeciągu około 5 minut
– Most posiada 8 metrów szerokości i 20 m długości
– Otwierany jest 12 razy dziennie; 6 razy dla ruchu wodnego i 6 razy dla ruchu kołowego.
– Jest jednym z dwóch mostów obrotowych czynnych w Europie
– Most waży ponad 100 ton